USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

Liittyminen ja jäsenyys

1. Kuka voi liittyä Luomupiiriin?

Ei ole välttämätöntä olla Turun yliopiston ylioppilaskunnan jäsen liittyäkseen Luomupiiriin. Yhdistyksen sääntöjen mukaan puolet piirin jäsenistä tulee olla TYY:n jäseniä. Tällä hetkellä voimme taas ottaa lisää TYY:n ulkopuolisia jäseniä.

2. Miten Luomupiiriin liitytään?

Katso tarkemmat ohjeet kuinka liittyä tai erota luomupiiristä täältä.

3. Mitä Luomupiirin jäsenyys maksaa?

Luomupiirin jäsenyys maksaa kaudella 2017-2018 TYY:n jäseniltä sekä opiskelijoilta 4 euroa ja muilta 8e. Vanhat jäsenet maksavat jäsenmaksun kauden ensimmäisen tilauksen yhteydessä, uudet liittyessään. Jäsenmaksun lisäksi luomupiiriläisen tarvitsee maksaa tilausmaksu tilaukseen koosta riippuen:

  • 0,5e (1-20e )
  • 1e (20,01-80e)
  • 1,5e (80,01e ->).

Jos jäsen ei maksa jäsenmaksuaan kauden aikana, hänet katsotaan automaattisesti eronneeksi luomupiiristä.

4. Mitä teen, jos yhteystietoni ovat väärin tai muuttuvat?

Jos yhteystietosi ovat väärin tai muuttuvat, ilmoita siitä piirin hallitukselle luomuhallitus – at – lists.utu.fi. Pidä erityisesti sähköpostiosoitteesi ajantasalla, sillä se on Luomupiirin ensisijainen tiedotuskanava.

5. En ole enää TYY:n jäsen, vaikuttaako se jäsenyyteeni luomupiirissä?

Kaikkien luomupiirin jäsenien ei tarvitse olla TYY:n jäseniä, eli voit hyvin jatkaa luomupiirissä. Kun jäsenyytesi TYY:ssä loppuu, tieto tulee päivittää luomupiirin jäsentietoihin, laitathan siis tiedon hallitukselle. TYY:n ulkopuolisten jäsenten luomupiirin jäsenmaksu on korkeampi kuin TYY:n jäsenien.

Tilaaminen & tuotteiden nouto

6. Miten Luomupiirin tuotteita tilataan?

Voidaksesi tilata tuotteita Luomupiiristä, sinun tulee olla piirin jäsen. Tilaaminen tapahtuu näiltä sivuilta. Tilauksen aukeamisesta muistutetaan jäseniä sähköpostitse.

7. Mitä tuotteita Luomupiiristä voi tilata?

Luomupiiri välittää jäsenilleen kotimaisia, Turun lähistöllä tuotettuja luomutuotteita. Tuotevalikoima vaihtelee vuoden mittaan. Joitakin tuoretuotteita kuten vihanneksia saa pääasiassa vain loppukeväästä ja alkusyksystä, mutta esimerkiksi juureksia ja viljatuotteita saa joka kuukausi, mikäli ne eivät ole loppuneet tuottajilta. Pari kertaa vuodessa on mahdollisuus tilata myös sellaisia ulkomaisia luonnonmukaisesti tuotettuja elintarvikkeita, joita Suomessa ei viljellä. Elintarvikkeiden lisäksi Luomupiiristä voi tilata myös pesuaineita. Katso lisätietoja täältä.

8. Mitä Luomupiirin välittämät tuotteet maksavat?

Luomupiirin välittämät tuotteet ovat edullisia, koska välikädet, siis tukku- ja vähittäisporras, puuttuvat. Hinnat saattavat vaihdella tilauksittain, mutta ohjeellisia hintoja voit katsella täällä.

9. Mistä ja milloin saan tilaukseni?

Tilausten jakopäivä on yleensä jokaisen kuukauden ensimmäinen keskiviikko noin klo 14.30 – 17. Katso tarkempi aikataulu tilauskalenterista. Jakopaikka on pääasiassa YO-talo B:n Osakuntasali, karttalinkki. Jakopaikkana voi myös samassa pihapiirissä oleva Kampuskappeli.

Jos tilauksen maksamisesta tai noutamisesta joudutaan muistuttamaan, lisätään loppusummaan 5 euroa. Mikäli tilausta ei noudeta jakopäivänä, vaan sen toimittamisesta joudutaan erikseen sopimaan, lisätään loppusummaan 3 euroa.

10. En pääse hakemaan tilaustani, mitä teen?

Lähetä joku muu hakemaan tilaus puolestasi. Mikäli se ei ole mahdollista, laita viestiä mahdollisimman pian luomuhallituksen sähköpostiosoitteeseen sekä facebook-sivuille. Hallituksen yhteystiedot.

11. Miten maksan tilaukseni?

Tilaus maksetaan vasta, kun tuotteet on noudettu, koska loppusumma tiedetään varmasti vasta silloin! Voit maksaa tilauksesi joko käteisellä sitä hakiessasi, tai tilille viimeistään jakoa seuraavana tiistaina. Tilinumero ja kaikki maksua koskevat ohjeet löytyvät kuitista, jonka saat noutaessasi tilaustasi. Jos tilauksen maksamisesta joudutaan muistuttamaan, lisätään loppusummaan 5 euroa.

12. En pysty kirjautumaan tilausjärjestelmään, mitä teen?

Suurin osa kirjautumisongelmista hoituu sillä, että tarkistat käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Käyttäjätunnuksesi on kokonaisuudessaan se SÄHKÖPOSTIOSOITE, jonka ilmoitit järjestelmään rekisteröitymisen yhteydessä (esim. mina.itse@utu.fi). Jos salasanasi jostain syystä katoaa, voit tilata uuden täältä.

Mikäli tämäkään ei auta, ota yhteys vivilj -at- utu.fi tai luomuhallitus -at- lists.utu.fi

13. Tilauskaavake ei avaudu enkä saa tilausta tehtyä, mitä pitää tehdä?

Mikäli jakolinkki ei aukea, saatat olla karenssissa. Karenssista saa lisätietoja kohdasta 19 tällä sivulla.

Toinen mahdollisuus on, että sinut on katsottu eronneeksi viime kauden lopussa. Näin on käynyt, koska et ole tilannut kaudella mitään, etkä siis myöskään maksanut jäsenmaksua.

Mikäli sinulla ei ole syytä olla karenssissa, ja kaavake ei silti aukea, laita viestiä hallituksen sähköpostiin. Ilmoita samalla ajantasaiset yhteystietosi.

14. Mitä jos tilaan vahingossa väärin?

Niin kauan kuin tilaus on auki, voit aina tehdä uuden tilauksen, joka korvaa vanhan. Jos huomaat virheen vasta tilauksen sulkeuduttua, ota mahdollisimman pian yhteys luomupiirin hallitukseen. Aina tilauksen lopuksi kannattaa tarkistaa, että tilauksesi on rekisteröitynyt järjestelmään kohdasta ”vanha tilaus”.

15. Tilatessani tilauskaavakkeessa näkyy edellinen tilaukseni?

Kokeile ensin päivittää sivu selaimesi päivitä-nappulasta. Jos tämä ei tepsi, tyhjennä selaimesi välimuisti ja päivitä sivu uudelleen.

16. Sain jaossa huonolaatuisen tuotteen, kenelle valitan asiasta?

Ota yhteyttä suoraan tuottajaan. Laita viestisi kopiona myös luomupiirin hallitukselle.

17. Laskuni loppusumma on väärin, mitä teen?

Ota yhteys hallitukseen, ennen kuin maksat laskun.

Jäsenten velvollisuudet ja yhdistyksen toimintaan osallistuminen

18. Pitääkö minun osallistua Luomupiirin toimintaan muuten kuin tilaamalla?

Pitää. Luomupiiri toimii talkooperiaatteella, siten tuotteiden hinnat pysyvät alhaisina. Kaikilla luomupiirin jäsenillä on velvollisuus osallistua ainakin kaksi kertaa kaudessa luomujaon yhteydessä tuotteiden kantamiseen ja järjestelyyn tai jakamiseen.

Ennen jakopäivää tulee kutsu jakoavuksi. Kutsussa on mukana linkki doodleen, johon voit merkitä sinulle sopivan osallistumisajankohdan.

19. Olen karenssissa, mitä se tarkoittaa?

Mikäli et lukuvuoden aikana suorita jakoapuvelvollisuuttasi tai olet jättänyt jonkun laskun maksamatta, joudut karenssiin etkä voi osallistua tilaukseen. Jokaisen jäsenen on velvollisuus osallistua jakoavuksi kerran kaudessa. Karenssiin liittyvä jakoapuvelvollisuus pitää ensin suorittaa pois, ennen kuin voi osallistua tilaukseen. Toisin sanoen mikäli olet lukuvuoden alussa karenssissa, voit osallistua aikaisintaan lukuvuoden toiseen tilaukseen. Karenssiin liittyvän jakoapuvelvollisuuden suorittaminen ei poista uuteen alkaneeseen lukuvuoteen liittyvää jakoapuvelvollisuutta.

20. Olen ollut poissa Turusta enkä ole tilannut kertaakaan koko edellisen lukuvuoden aikana, voinko taas tilata normaalisti?

Mikäli et koko kauden aikana tee tilauksia etkä maksa jäsenmaksua, oletetaan sinun eronneen piiristä ja sinut poistetaan järjestelmästä. Kun haluat takaisin, ota yhteys hallitukseen. Jos tiedät olevasi pois pidemmän aikaa, voit ilmoittaa siitä jo etukäteen.

21. Miten muuten voin osallistua Luomupiirin toimintaan?

Jakoapuna olon lisäksi voit ottaa osaa Luomupiirin kevät- ja syyskokouksiin, joiden ajankohta ilmoitetaan jäsenille. Myös hallituksessa on aina tilaa uusille, aktiivisille jäsenille. Aika ajoin Luomupiiri järjestää myös muuta toimintaa. Tietoa tapahtumista saat seuraamalla sähköpostiasi ja näitä sivuja. Jos sinulla on ideoita tai parannusehdotuksia, voit lähettää niitä hallitukselle.

22. Miten liittyä tai poistua luomupiirin postituslistalta?

Luomupiirin postituslistalle voivat liittyä kaikki luomupiirin toiminnasta kiinnostuneet. Jäsenille postituslistalle liittyminen on erittäin suositeltavaa. Postituslistalle voi liittyä tai siitä erota tästä. Eroamista ei kuitenkaan suositella jäsenille, sillä sähköposti on yhdistyksen pääasiallinen tiedotuskanava.

 Palautetta verkkosivuista

23. Kenelle voin antaa palautetta näistä Internet-sivuista?

Lähetä sähköpostia osoitteeseen vivilj -at- utu.fi